رقم المشاركة : ( 1 )
|
|||||||||||
|
|||||||||||
خلونا نقرا كلنا القصة دي من تكوين ٢٤ من العدد ١ لحد ٥٨ علشان الكلام اي فيها خطيرررررر جدا ابراهيم عايز يجوز اسحق فا بعتت عبد بيته علشان يجيب زوجة لإسحق و حطو علامة من الرب انها تشربه و تشرب جمالة كمان و بالفعل رفقه عملت كده و العلامة ظهرت فا عبد بيت ابراهيم ادالها نص شاقل دهب يعني حوالي ٥ جرام و بعدها ادالها ١٠ شواقل دهب يعني حوالي اكتر من ١١٠ جرام دهب هدية و سألها انتي بنت مين المهم الراجل راح لبيت لابان وحكالة القصة و العلامة الي حطوها لربنا و قال ل لابان لو كنتم تصنعون معروفا لسيدي فا قولولي او قولولي انصرف يمينا او شمالا بمعني يدور علي بنت تانيه فا لابان قالو ( الموضوع من ربنا فا ولا نقدر نفتح بقنا معاك) المهم عبد ابراهيم عايز ياخد رفقه و يرجع لإبراهيم فا امها و ابوها و اخواتها قالولو : خليها كده معانا نودعها مثلا ١٠ ايام فا عبد ابراهيم قالهم لا متعطلونيش و وربنا كان مسها الامور فا حصلت حاجة مهمة اوووووي هنا قالولو: هنجيب البنت نسألها اتذهبين مع هذا الرجل ؟ فقالت الفتاة : اذهب فاخدها وسافر لحد هنا خلصت القصة نركز في جملة ( قالت اذهب) رفقة كانت جميلة و وافقت علي اسحق منغير ما تشوفو تفتكروا ليه؟؟ الاجابة : علشان عرفت القصة بعلامة ربنا فا صدقت ان اسحق هو من الله ليها لا طلبت صورة ولا طلبت مقابله مع اسحق للتعارف لكن آمنت بعلامة الرب لإبراهيم. النقطة التانية: اسحق مش من نفس بلدها ومقالتش لاااااا انا بحب مامي و بابي و اخواتي فا مش مسافرة في حته... هاتو اسحق يتجوزني واقعد جمب اهلي!!!! لااااااالا ولا حصلت اي حاجة من دي خالص ولما سألوها تذهبين مع هذا الرجل: قالت ااااااه اذهب فا اما تلاقي ابن ربنا بجد بليززززززز بلاش توقفي حالك و تضيعي فرصة حد كويس لمجرد انك مش عايزة تسيبي بلدك او اسرتك و علي فكرة انتي حرة طبعااااا لكن لو اتأكدتي انه من الرب ليكي فا منفضلك اخضعي لصوت ربنا يونان قرر انه ميسمعش كلام ربنا فا اتعلم الدرس. رفقة قالت اذهب ايوووه اروح معاه بابا وماما وتيته وعمو وخالتو الي اناي رابطة نفسك بيهم مش قاعدينلك!!! اظن فهماني و خدو بالكم من نقطة هنا للعائلات الي رابطة بناتها جمبها ميسافروش مع اي عريس خارج بلدهم سواء خارج مصر او خارج المحافظة... النقطه هي : لابان وافق انها تسافر لكن ساب حرية تحرك رفقه لرغبتها هي.. يعني من الاخر كده ( موقفوش المراكب السايرة وقالو لااا بنتي متسافرش و دي بنتي الوحيدة انا مليش غيرها) منفضلكم بلاش انانيه ثم اولا دي مش بنتك دي بنت ربنا هو ادري منك بمصلحتها فا كفاية بقي تدخل في مشيئة ربنا في حياة بناتكم. قالت : اذهب لو ارتحتي و اتأكدتي ان ابن ربنا و هو الشخص المناسب ليكي بجددددددد فا منفضلك قولي : اذهب صلي و صومي و خدي ارشاد الروح القدس و لو اداكي سلام و راحة في قلبك منفصلك اذهبي وارتبطي برجل الله و الرب عارف يدبر امورك و امور اسرتك الي بتحبيها و بتحبك ويااااما ناس سابت بناتها تسافر مع رجل الله المناسب وحياتهم دلوقتي سما علي الارض في حين ناس تانية قالت لا بنتي تفضل جمبي و بعضهم عايش في جحيم الارتباط بشخص مش مناسب و قعدت جمب مامتها في نفس البلد ورفضت خطة ربنا لجوزها من ابن ربنا المناسب الي هياخدها و يسافر ( قالت اذهب) جملة مفتاحية فيها ايمانك و تصديقك بخطة ربنا لحياتك مع ابن ربنا المناسب الي هياخدك و يسافر بعيد عن بلدك لمن بحسب مشيئتة لحياتك فدعوا الفتاة وسألوها: اتذهبين مع هذا الرجل؟ فقالت الفتاة: اذهب |
07 - 06 - 2016, 08:36 PM | رقم المشاركة : ( 2 ) | ||||
..::| الاشراف العام |::..
|
رد: قالت أذهب...
مشاركه روووووووووووووووووووووعه
ربنا يبارك تعب محبتك |
||||
07 - 06 - 2016, 08:38 PM | رقم المشاركة : ( 3 ) | ||||
..::| الإدارة العامة |::..
|
رد: قالت أذهب...
ميرسي على مرورك الغالى رينا
|
||||
08 - 06 - 2016, 12:45 PM | رقم المشاركة : ( 4 ) | ||||
† Admin Woman †
|
رد: قالت أذهب...
ربنا يبارك حياتك
|
||||
08 - 06 - 2016, 01:00 PM | رقم المشاركة : ( 5 ) | ||||
..::| الإدارة العامة |::..
|
رد: قالت أذهب...
ميرسي على مرورك الغالى مارى
|
||||
|
قد تكون مهتم بالمواضيع التالية ايضاً |
الموضوع |
يجب أن أذهب |
يا رب إلى من أذهب ؟ |
قالت : أذهب |
أين أذهب من روحك؟ |
شاهد ماذا قالت سيده مسيحيه على الهواء مباشره عن مرسى العياط وشاهد ماذا قالت عن الاسلاميين |