03 - 02 - 2014, 06:34 AM | رقم المشاركة : ( 21 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
|
رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة
هنزل الحلقة الجديدة دلوقتى حالا
|
||||
03 - 02 - 2014, 06:35 AM | رقم المشاركة : ( 22 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
|
رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة
الحلقه السادسه جلست ندى في الكافية مع هايدي وهالة وصديقاتهما , وهي تسترق السمع لحديثهما, محاولة ابداء اللا مبالاة على وجهها, مع انها تفور من الداخل. هالة: يعني المهم اتصالحتو ولا لأ؟. هايدي: اتصالحنا, بس هتجن منه يا هالة,لسه زي ماهو, بارد برضه. هالة: خلاص , يبقى هو كده فعلا. هايدي: لا, انا شاكة في حاجة تانية. هالة: ايه؟. هايدي: فيه واحدة تانية. امتقع وجه ندى في شدة وهي تسمع. هالة: واحدة تانية ازاي يعني؟. هايدي: معرفش, بكلمه باليل كتير الاقيه مشغول, واما اقوله بعد كده يقولي انا ببقى نايم, يمكن اخويا بيتكلم من موبايلي. هالة: بجد؟. هايدي: اه والله, بس انا حاسة انه بيكلم واحدة تانية. هالة: يا بنتي دا هو كلمك انتي بالعافية, بيعرف يكلم واحدة تانية ازاي؟. هايدي: معرفش يا هالة, انا هتجنن منه, انا حساه مش واضح وحكاية انه ميعرفش بنات دي ,حكاية كده هو راسمها عن نفسه. هالة: مممم, واخبار محمد ايه؟. هايدي: اهو محمد دا الي حكايته حكاية, امبارح يا ستي كلمني تاني, يقولي اسف, وانا عارف اني غلطت في حقك, وانا لسه بحبك, وعرفت قيمتك , واديني فرصة, وفكري, ووحياة الي ما بينا, وكدة بقى. قالت ندى في راسها" يخرب بيـــــتك هو فيه محمد كمان؟؟؟". قالت هالة في استهجان. هالة: هو رجع تاني؟. هايدي: اهو موال كل صيف, السيزون بتاع البرنس حمادة , كل ما يسيب امنية زفت بتاعته دي ,يرجع يقولي انا بحبك وانا اسف, بس انا تعبت فرص يا هالة. هالة: انتي بتفكري فيه لسه؟. هايدي: معرفش, والبارد التاني الي معايا دلوقتي مش مديني فرصة انسي بيه حد, هيجنني هو كمان. هالة: طيب ولو محمد بجد عايز يرجع المرة دي وندمان, هتعملي ايه؟. هايدي: مش عارفة. قالت هالة ممازحة. هالة: دا حمادة يا هايدي, الحب الحب والبلوبيف بلوبيف. هايدي: الله يخليكي يالولو متفكرنيش لحسن قلبي بيوجعني, ماهو انا لو مكنتش زي الهبلة كده كل مايكلمني ارجعله, كان زماني مستريحة. هالة: والله شوفي دماغك, بس يرجع بشروطك بقى مش زي كل مرة. هايدي: ليه هو انا هبلة؟, طبعا المرة دي يعرف حدوده بقى. اخذت ندى تفكر فيما قالتا, ولم تعد تشعر بالندم كما في باديء الامر , بل شعرت بالاندهاش, ان الامر عادي, كما قال لها شادي, انهما لايحبان بعضهما البعض, لم هما معا اذن؟؟. ****************** شادي: بس انا فرحان اوي اني دخلت هندسة مع هالة. ندى: عشان هندسة ولا عشان هالة؟. شادي: لا, هندسة كده كده انا كنت داخلها, بس عشان اختك معايا. ندى: ايه الغرور دا؟, في حاجة اسمها انا كده كده داخلها. شادي: دا يعني بعد توفيق ربنا. ندى: بعد ايه ,مانتا خلاص قلتها. ثم قالت. ندى: انت لسه بتكلم هايدي؟. شادي: يعني. ندى: مممم. شادي: بصراحة انا عايز اسيبها بس مش عارف. ندى: ليه؟. شادي: ......اصل انا معجب بواحدة تانية. قالت ندى بذعر. ندى: الله يخرب بيتك, انت يا بني مش مركز ليه؟, يا تسيبها يا تبقى معاها, مينفعش تبقى معاها ومع واحدة تانية. شادي: انتي خايفة عليها كده ليه؟. ندى: عشان انت مش بني ادم صريح يا شادي, اي واحدة معاك تبقى خايفة على نفسها. صمت لحظة ثم قال بصوت خافت. شادي: طب ولو قلتلك ان الي انا معجب بيها دي انتي, ابقى مش صريح برضة؟. صمتت ندى ,وقد تفاجئت بما قال. شادي: انتي اتخضيتي ليه؟. ندى: انت بتقول ايه؟. شادي: بقول اني معجب بيكي يا ندى. ندى: منا سمعت. شادي: فمعرفش بقى موضوع هايدي دا انا عايز اخلصه, عشان انا اصلا حاسس انها هي كمان عايزة تخلصه. ندى:........... شادي: ندى انتي محسساني انك متفاجئة ليه؟, انا مكانش باين عليا للدرجة دي؟. ندى: معجب بيا انا؟. شادي: وانتي كمان معجبة بيا ,متنكريش. شعرت بالذعر, كيف عرف؟. ندى: شادي؟, ايه الكلام دا؟. شادي: انا بحس كتير في كلامك انك مهتمة, ودي حاجة بسطتني اوي يا ندى,وجرأتني اني اقولك الكلام دا,انا بجد كان نفسي اقابل شخصية زي شخصيتك دي من زمان. شعرت ندى بالسعادة والدهشة والحرج في ان واحد ولم تدر بم تجبه, فقالت في تلعثم. ندى: بس....بس انا ....مبصاحبش. شادي: واهي دي اكتر حاجة عجبتني فيكي, انك مؤدبة, وكمان فيكي حاجة حلوة اوي ,انك مبتفكريش في الكلام قبل ما بتقوليه, الي في قلبك على لسانك على طول, انتي مفيش منك اتنين دلوقتي, انتي عجباني اوي. ندى: بس يا شادي. اكمل شادي متجاهلا طلبها. شادي: حلوة وظريفة وبنت ناس, وشخصية دماغك شغالة , هو مش دايما صحيح بس شغالة يعني, وانا بحب اتكلم معاكي. نهرته بعد ان شعرت بقلبها يدق بعنف. ندى: قلتلك بس يا شادي, انت صاحب صاحبتي, عيب الي بتقوله دا, انت قلتلي ان احنا هنبقى اصحاب مش اكتر, بس اكتر من كده, مينفعش, ...يخرب عقلك, دي هالة لو عرفت هتموتني. شادي: ليه؟, هي مش هالة مصاحبة عمرو مجدي باين؟, اشمعنى انتي؟. ندى: مش عشان كده, عشان هايدي يا ذكي. شادي: انتي يعني مش عايزاني عشان خاطر هايدي, طب والله العظيم يا ستي هايدي ما بتحبني, ومتخافيش عليها اوي كده. صاحت به. ندى: شادي, انت مجنون, انا مش عايزة اصاحب اصلا, متلعبش في دماغي, انا لسه صغيرة, ولو اضطريت في مرة يبقى عشان انا بحب البني ادم دا بجد, مش عشان اصاحب كده وخلاص. وشعرت بكلام نسمة يدور في عقلها. شادي: وانتي هتحبيه ازاي من غير ما تقربي منه؟, انا كنت فاكرك زكية. ندى: يووووه يا شادي بقى, اقفل الموضوع دا, خلاص. شادي: انتي يا بنتي انتي طاقة ولا ايه؟, موضوع ايه الي اقفله, مش لما تديني سبب اصلا انك مش عايزاني. ندى: ......... شادي: انتي شكلك هبلة مش زي ما كنت فاكر, يا ندى من الاخر كده انا شكلي هحبك, متخلنيش ارجع في كلامي. ندى: انت بتهددني؟؟. قال باستياء. شادي: انا كنت عارف انك عيلة وهتخافي. دهشت من تراجعه , وغضبه. ندى: شادي. شادي: خلاص يا ندى اقفلي, تصبحي على خير, خدي بالك من نفسك. هتفت به. ندى: شادي , استني. شادي: استني ايه بقى مانتي بتهزئيني كأني متصل اشتمك, انا مكنتش عايز اقلك اصلا, انا غلطان اني قلتلك. ندى: ليه غلطان؟. قال بصدق. شادي: عشان كنت عارف انك هتتريأي عليا ,وهتعيشي الدور وترفضيني. ندى: تقوم انت كرامتك تخليك تقفل, دا ايه دا؟, هو مش المفروض الي بيعوز حاجة بيدافع عنها؟. شادي: مانتي ياندى مش طايقالي كلمة. هدأت ندى قليلا. ندى: خلاص يا سيدي ,والله مازعلانة منك. شادي: اهو عشان كده انا مبحبش اكلم بنات, كل واحدة من دول بتبقى عايزة تعمل ميدالية تعلق فيها اسم كل واحد حبها, وتتغر وتتنطط , وانا بقى كله الا كرامتي. ندى: دانت بجد شايف نفسك. شادي: انتي بتهذري؟. ندى: لا خلاص خلاص, سوري. ذفر ليستعيد هدوئه. شادي: طيب ياندى, شوفي دماغك , وانا مش بتحايل على حد, انا عارف ان البنات بتحب الزن والحاجات الهايفة دي, بس انا بجد عايزك, بس لو انتي مش عايزة, انا مش هغصب عليكي. ندى: طيب. شادي: باي باي, خدي بالك من نفسك. ندى: حاضر. شادي: سلام. ندى: سلام. واغلقت الخط وهي تفكر فيما قال , وعادت من الصالون ووقفت امام باب غرفة نسمة, وترددت قليلا, ثم قررت دخول حجرتها هي وهالة. ندى: هالة ,انتي نمتي؟. هالة: لا. والتفتت وهي تضع هاتفها من يدها, تنظر الى ندى الحمراء الوجة في دهشة. هالة: ايه دا يابنتي؟, انتي شبة الطماطماية ليه؟. ندى: هالة, بصراحة كده, انا عايزة احكيلك حاجة, بس متزعقليش. هالة: اتفضلي يا ستي. ندى: عشان خاطري متزعليش مني. هالة: ماتحكي اخلصي. جلست ندى على السرير في تردد, وجمعت الافكار في رأسها ثم حكت لاختها الكبرى كل شيء |
||||
04 - 02 - 2014, 03:24 PM | رقم المشاركة : ( 23 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
|
رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة
اكمل ولا لالا ...؟!
|
||||
06 - 02 - 2014, 08:40 AM | رقم المشاركة : ( 24 ) | ||||
❈ Administrators ❈
|
رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة
ميرسى كتير للموضوع المميز ومشاركتك الجميلة |
||||
06 - 02 - 2014, 08:44 AM | رقم المشاركة : ( 25 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
|
رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة
شكرا استاذ رامز
|
||||
06 - 02 - 2014, 09:15 AM | رقم المشاركة : ( 26 ) | ||||
..::| مشرفة |::..
|
رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة
ايوة كملي وياريت تخليها اكتر من حلقة في اليوم علشان شكلها طويلة |
||||
06 - 02 - 2014, 09:16 AM | رقم المشاركة : ( 27 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
|
رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة
حاضر ياكوكى
بس الاعضاء طلبوا تبقى حلقة عشان هى طويلة اوى |
||||
06 - 02 - 2014, 09:18 AM | رقم المشاركة : ( 28 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
|
رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة
الحلقه السابعه
هالة: حركة وحشة اوي منكو انتو الاتنين, يعني هايدي دلوقتي لما تعرف هيبقى منظرك ايه؟. ندى: معرفش. هالة: وانتي مقلتليش ليه من الاول؟. ندى: خفت تزعلي. هالة: ازعل منك عشان صاحبتي؟, يابنتي انتي اختي, وهي كمان مش حب عمرها شادي دا مثلا,...المهم قوليلي, هو قالك بحبك؟. ندى: لا. هالة: امال؟. ندى: قالي انا كان شكلي هحبك. هالة: يعني بحبك بس باستهبال شوية. ندى: معرفش يا لولو, انا اعمل ايه بقى؟. هالة: سيبك من هايدي, انتي بتحبيه؟. ندى: معرفش. هالة: ازاي متعرفيش, انتي معجبة بيه؟. ندى: ايوة,اوي, وقلبي قعد يدق لما قالي انا معجب بيكي, بس هو غريب يا هالة, كان بيقول الكلام بالعافية, ولما لقاني هقفل عليه في الكلام اتقمص. هالة: بس المهم انه نطق, اصل الصبيان الي كرامتهم بتوجعهم دول بيبقو كده, يبقى الولد شايف نفسه, وشايف انه يحب البنت من بعيد احسن عنده من انه يروح يصارحها وهي تتنك عليه. ندى: انا خايفة يا لولو, يعمل فيا زي ما عمل في هايدي,ولو حبيته يسيبني ويحب واحدة تانية. هالة: يا حبيبتي هو وهايدي اصلا مكانوش بيحبو بعض, وبيني وبينك كده, هايدي اصلا بتحب واحد تاني اسمه حمادة السلموني, وتقريبا كده رجعو لبعض دلوقتي. ندى: يعني ايه؟. هالة: يعني لو عايزاه يا نيدو دوسي, سيبك من هايدي, ولا يهمك, سبيها عليا. دخلت نسمة في هذه اللحظة ,فالتفتتا اليها وصمتتا, فتوقفت تنظر اليهما في شك. نسمة: مالكو, اتخضيتو كده ليه؟,انا داخلة اجيب الفلاشة. قالت هالة بمزاح. هالة: خليكي قاعدة قدام الكمبيوتر طول اليوم زي المتخلفين. ندى: هما المتخلفين الايام دي الي بيعدو قدام الكمبيوتر, امال الي زيك بيقولو عليهم ايه. ************************* ندى: هاخد بيولوجي عند مستر مدحت الي بيدينا في المدرسة. شادي: انتي برضه لسه مصممة, يا بنتي خدي الكيميا الاول, عشان لو منفعش علمي علوم تكملي رياضة. ندى: قلتلك مبحبش الرياضة, انا عندي احول ادبي ولا اخد رياضة اتنين دي, دي كانت هالة بتصوت منها. شادي: امال هتدخلي هندسة ازاي؟. ندى: ومين قال اني عايزة هندسة. شادي: .........وليه مش عايزة هندسة؟. ندى: مبحبهاش, وبعدين كفاية اتنين مهندسين في العيلة, دا بابا لو عليه يطلعنا كلنا مهندسين زيه. شادي: والله الراجل عنده حق,.......هو انتي نازلة الساعة كام؟. التفتت ندى تنظر الى الساعة المعلقة خلفها, فلمحت هالة مقبلة وقد انهت ارتداء ملابسها. ندى: حالا اهه, هالة خلصت. شادي: طيب خدي بالك من نفسك, ورنيلي لما تروح. ندى: اوكاي, عايز حاجة؟. شادي: لا شكرا, سلميلي على هالة. ندى: حاضر, باي. شادي: باي. واغلقت الخط وهي تلتقط حقيبتها فقالت هالة. هالة: شادي؟. ندى: ايوة. وخرجتا من المنزل واستقلتا المصعد. هالة: مفيش جديد؟. ندى: لا. هالة: مكلمكيش في حاجة تاني؟. ندى: لا, بس احنا بنتعامل عادي. هالة: عادي ازاي بقى , دا بيكلمك قبل ما ينزل, واول ما بيرجع, وبترنيله وانتي نازلة, وبتعرفيه لما ترجعي, وعلى طول مكالمات, لا واللون دا بيبقى وحش عليكي يا ندى متلبسيهوش تاني, لا البادي دا مفتوح, منين مفيش حاجة بقى؟. ندى: ماهو مش انا الي هروح اسأله, اقله انت نسيت الموضوع الي فتحته معايا ولا ايه؟, هو ومنطقش من يوميها حاجة, اعمله ايه يعني. هالة: بس خلاص انتو كده بتتعاملو معاملة مرتبطين. ندى: وايه المشكلة؟. هالة: يعني انتو كده مرتبطين ولا لأ؟, انا مش فاهمة. ندى: ولا انا والله, بس انا مبسوطة كدة. هالة: طيب, انتي حرة, مادام مبسوطة. ***************** اغلق شادي الخط مع ندى وشرد قليلا, فقال صديقه وهو يقود السيارة. سامح: ايه ياعم, كل دا كلام, هايدي برضه, انا مش قلتلك اخلع , مش هتسلك معاك البت دي. التفت شادي اليه يقول. شادي: لا مش هايدي, هايدي ايه وبتاع ايه, جيبلي سيرة عدلة وحياة ابوك. سامح: امال مين الجو؟. شادي: دي جارتي ,بنت المهندس الي كنت باخد عنده القدرات. سامح: مين؟, صاحبة هايدي؟, مش دي الي مظبطة مع عمرو مجدي الي في فنية عسكرية, هو حلقلها ولا ايه؟. شادي: مش دي, اختها بقى, الصغيرة, الي في اولى ثانوي. سامح: وانت جاي تعيل على اخر سنة, مش قلنا خلاص بقى, شغل ثانوي دا ننساه, احنا داخلين على الكليات , يعني, هنشوف اشكال جديدة بقى. شادي: وايه المشكلة؟, البنت حلوة, وعجباني, وبيني وبينك, انا شكلي بحبها. سامح: هي وصلت لبحبها, طيب يا سيدي ربنا يكرمك,وانت بقى خلاص مظبط معاها. شادي: والله مش عارف, انا لغاية دلوقتي معرفش هي حاسة نحيتي بايه, بس احنا شبه متصاحبين يعني. سامح: طيب يا سيدي, دوس. شادي: منا دايس انت عارفني. سامح: ماهو انا لو مش عارفك مكنتش قلقت عليك, انت من امتى بتكلم بنات, ما طول عمرك هما الي بيجو لحد عندك يكلموك, وكنا احنا نعد نتحرق دمنا, وانت تتنك عليهم, وهما زي الصواريخ, وتيجي يعني عند عيلة وتقول معجب بيها, انا مستغربك. شادي: انا نفسي مستغرب نفسي. سامح: هي حلوة اوي للدرجة دي؟. شادي: لا , حلوة بس عادية. سامح: يبقى اكيد شخصيتها جامدة. شادي: بالعكس, دي عبيطة جدا, ولسانها فالت. سامح: الله, امال ايه الي وقعك فيها. شادي: تصدق لو قلتلك معرفش, انا لقيتني مرة واحدة بتشد ليها. سامح: ااااه, ربنا يستر عليك يا معلم, انت لازم بقى تتأكد هي بتحبك ولا لأ, لانك ضعت خلاص. شادي: تفتكر هي مبتحبنيش؟. سامح: انت هتسألني انا ليه؟, اسأل نفسك. شادي: بس هي كل تصرفاتها بتدل على انها بتحبني. سامح: برضه لازم تتأكد, مش يمكن انت شايف غلط. شادي: تفتكر. سامح: معرفش. عاد شادي يشرد في قلق وهو يفكر, هل تحبه ندى حقا, ام انها اعتادت عليه ليس الا. |
||||
19 - 02 - 2014, 06:37 PM | رقم المشاركة : ( 29 ) | ||||
..::| مشرفة |::..
|
رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة
ميرسى على موضوعك الجميل
|
||||
|
قد تكون مهتم بالمواضيع التالية ايضاً |
الموضوع |
أبجدية الأصابع |
أبجدية التربية |
العالم في صور متجددة |
حياة متجددة |
أبجدية المحبة |