![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 11 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
![]() |
![]() الحلقه الثانيه تباطئت خطوات ندى السريعة, وهي تتوجه نحو المصعد بمدخل بيتها, بعد ان كانت مندفعة كعادتها باتجاهه عائدة من درسها, مستوقفة الراكب قبل ان يدخل ويغلق الباب , ولكنها تعرفته, انه شادي ,فتراجعت قليلا عن سرعتها, فالتفت شادي ينظر اليها , وتردد قليلا قبل ان يفتح الباب لها يدعوها للدخول قبله, فترددت هي الاخرى وهي تقول. ندى: خلاص اطلع انت. قال بسخرية مشوبة ببعض الحرج. شادي: هو حمولة واحد بس ولا ايه؟, اركبي دا حتى بتاع بيتكو انتو. دخلت وهي تشعر بالحرج, فقد علمت انه علم بأمر الصورة التي أرتها لهايدي صديقته, وعلمت انها وهالة سخرتا منه في الحصة الماضية, وكانت قد تجنبت رؤيته قدر الامكان بعد هذا الامر. شادي: كيميا وفيزيا؟. التفتت اليه بدهشة. ندى: نعم؟. اشار الى المذكرة بيدها. شادي: كيميا وفيزيا, اولى ثانوي طبعا. ندى: الملزمة ,دي؟, اه. شادي : صعبين ولا؟. ندى: زفت. شادي: ميجوش حاجة في كيميا تانية ولا الفيزيا. ندى: ربنا يطمنك. شادي: ناوية ادبي ولا علمي؟. ندى: معرفش لسه. صمتا قليلا ,قبل ان يقول بجدية مفاجئة. شادي: انا كمان عندي صور ليكي وانتي صغيرة على فكرة. احمر وجهها لانه فتح هذا الموضوع في وسط كلام عادي , وقالت بحرج. ندى: صور ايه؟. اكمل دون ان يجب. شادي: ومكانش شكلك فيهم حلو برضة,بس انا مش عيل زيك عشان اردهالك. رفعت عينيها اليه في دهشة وحرج, وعجزت عن الكلام, بينما توقف المصعد, فقال وهو يخرج منه. شادي: مع ان شكلك ذكية, بس تصرفات العيال دي بتغطي على ذكائك. وخرج في هدوء, وتوجه الي باب بيتها تاركا اياها في قمة الحرج, وهي تتبعه في بطء, تفكر فيما قاله لها ,وشعرت بالدم يفور في جسدها, وبالرغبة بشدة في الرد عليه, ولكنها لم تدر بم تجب, فأمها فتحت الباب مرحبة به, وادخلته. ************************ مضت الايام بعد هذه المواجهة مع شادي على ندى عادية, في باديء الامر كانت مغتاظة وترغب في الانتقام بشدة, ثم بعد هذا نست او تناست الامر , لان الامتحانات شغلتها , ولم تتواجه بشادي بعدها اذ تجنبت حرج اللقاء, وعلمت بعد هذا ان هايدي لم تضيع وقتها وارتبطت به لانها معجبة به منذ زمن, ولم يكن مزاحها عليه في هذا اليوم الا لمجرد لفت انتباهه. ندى: وهي هايدي بتحبه بجد؟. قالت هالة وهي تجلس على سريرها بغرفتهما, بعد ان اطفأت الضوء. هالة: معرفش, هي بتقول كده, بس انتي عارفة هايدي بتحب على نفسها اصلا, اصله طلع مؤدب اوي, تصدقي ان دي اول مرة يصاحب يا نيدو؟, دي غلبت على ما خلته ينطق. ندى: ياسلام؟. هالة: انتي مخدتيش بالك ولا ايه؟, دا واد دحيح, دا هيدخل هندسة ان شاء الله من اوسع الابواب, مش زينا عنينا طلعت في المذاكرة, لولا ان بابا واعدني بهدية لو دخلت هندسة زيه مكنتش ذاكرت اوي كده. ندى: امال مش باين عليه يعني. هالة: حرام عليكي دا باين عليه جدا, انا كنت فاكراه الاول تقيل, لانه حلو شايف نفسه وكده , بس طلع من العيال الي بيذاكرو ومش في دماغهم, دا عمرو قالي انه كان خنيق. ندى: هو كان في مدرسة عمرو؟. هالة: لا , بس كان عارفه من اصحابه, يا بنتي عمرو اكبر منه. ندى: منا فاهمة, الا صحيح هو منزلش اجازة الاسبوع دا؟. هالة: لا ياستي, شعره طويل شوية, اتحبس الخميس دا. ندى: خليكي انتي اعدي صدقيه, تلاقيه نزل اجازة ومقالكيش زي المرة الي فاتت. هالة: لا انا سألت حجازي الي في سنة تالتة, قالي انه منزلش الاسبوع دا, وباعت معاه كمان ورقة طلبات هيجيبهاله هو. شدت ندى الغطاء عليها في حدة وهي توليها ظهرها. ندى: خليكي اعدي استنيه اسبوع ورا اسبوع. هالة: انا مش فاهمة انتي مبتحبيهوش ليه؟. ندى: انا الي مش عارفة انتي بتحبيه على ايه, دا لا شكل ولا منظر, ايه يعني ظابط؟ . هالة: انتي غيرانة عشانه بيحبني جدا, وعشان عاجب ماما, واول ما يتخرج هيجي يخطبني. التفتت تنظر اليها في غضب. ندى: ماتحبيه ولا يحبك, انتي حرة, اتفلقي, بس الواد دا انا بقى بسمع عنه بلاوي في المدرسة عندنا, وانتي حرة . هالة: مالكيش دعوة , انا مش كل ما اكلمك تقوليلي البقين دول, خلي نصايحك لنفسك. ووضعت الوسادة فوق رأسها في عنف وهي تغلق ضوء الاباجورة. ******************** وقفت ندى مع اختها تتململ وهي متوقفة مع شادي امام البيت يتحدثان. شادي: وهتقدمي الورق امتى. هالة: لسه هحط الرغبات بس اكيد ان شاء الله هندسات كلها الاول ,وبعدها فنون جميلة, امال تعبنا قلبنا في القدرات ليه. شادي: ربنا يسهل, لما تيجي تودي الورق ابقي قوليلي نروح سوا. هالة: دي هايدي الي زعلانة اوي عشان مجموعها, شكلها مش هتحصل هندسة. شادي: ممممم, منا عارف. هالة: ايه مالك؟, انتو متخانقين ولا ايه؟. شادي : لا عادي. شعرت ندى بالملل, فتأففت وهي تقول. ندى: يلا بقى يا هالة. شادي: طيب انا همشي عشان متتأخروش, سلميلي على انكل وطنط, باي يا ندى. قالت بعد انصرافه. ندى: الواد دا رخم بشكل |
||||
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 12 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
![]() |
![]() الحلقه الثانيه تباطئت خطوات ندى السريعة, وهي تتوجه نحو المصعد بمدخل بيتها, بعد ان كانت مندفعة كعادتها باتجاهه عائدة من درسها, مستوقفة الراكب قبل ان يدخل ويغلق الباب , ولكنها تعرفته, انه شادي ,فتراجعت قليلا عن سرعتها, فالتفت شادي ينظر اليها , وتردد قليلا قبل ان يفتح الباب لها يدعوها للدخول قبله, فترددت هي الاخرى وهي تقول. ندى: خلاص اطلع انت. قال بسخرية مشوبة ببعض الحرج. شادي: هو حمولة واحد بس ولا ايه؟, اركبي دا حتى بتاع بيتكو انتو. دخلت وهي تشعر بالحرج, فقد علمت انه علم بأمر الصورة التي أرتها لهايدي صديقته, وعلمت انها وهالة سخرتا منه في الحصة الماضية, وكانت قد تجنبت رؤيته قدر الامكان بعد هذا الامر. شادي: كيميا وفيزيا؟. التفتت اليه بدهشة. ندى: نعم؟. اشار الى المذكرة بيدها. شادي: كيميا وفيزيا, اولى ثانوي طبعا. ندى: الملزمة ,دي؟, اه. شادي : صعبين ولا؟. ندى: زفت. شادي: ميجوش حاجة في كيميا تانية ولا الفيزيا. ندى: ربنا يطمنك. شادي: ناوية ادبي ولا علمي؟. ندى: معرفش لسه. صمتا قليلا ,قبل ان يقول بجدية مفاجئة. شادي: انا كمان عندي صور ليكي وانتي صغيرة على فكرة. احمر وجهها لانه فتح هذا الموضوع في وسط كلام عادي , وقالت بحرج. ندى: صور ايه؟. اكمل دون ان يجب. شادي: ومكانش شكلك فيهم حلو برضة,بس انا مش عيل زيك عشان اردهالك. رفعت عينيها اليه في دهشة وحرج, وعجزت عن الكلام, بينما توقف المصعد, فقال وهو يخرج منه. شادي: مع ان شكلك ذكية, بس تصرفات العيال دي بتغطي على ذكائك. وخرج في هدوء, وتوجه الي باب بيتها تاركا اياها في قمة الحرج, وهي تتبعه في بطء, تفكر فيما قاله لها ,وشعرت بالدم يفور في جسدها, وبالرغبة بشدة في الرد عليه, ولكنها لم تدر بم تجب, فأمها فتحت الباب مرحبة به, وادخلته. ************************ مضت الايام بعد هذه المواجهة مع شادي على ندى عادية, في باديء الامر كانت مغتاظة وترغب في الانتقام بشدة, ثم بعد هذا نست او تناست الامر , لان الامتحانات شغلتها , ولم تتواجه بشادي بعدها اذ تجنبت حرج اللقاء, وعلمت بعد هذا ان هايدي لم تضيع وقتها وارتبطت به لانها معجبة به منذ زمن, ولم يكن مزاحها عليه في هذا اليوم الا لمجرد لفت انتباهه. ندى: وهي هايدي بتحبه بجد؟. قالت هالة وهي تجلس على سريرها بغرفتهما, بعد ان اطفأت الضوء. هالة: معرفش, هي بتقول كده, بس انتي عارفة هايدي بتحب على نفسها اصلا, اصله طلع مؤدب اوي, تصدقي ان دي اول مرة يصاحب يا نيدو؟, دي غلبت على ما خلته ينطق. ندى: ياسلام؟. هالة: انتي مخدتيش بالك ولا ايه؟, دا واد دحيح, دا هيدخل هندسة ان شاء الله من اوسع الابواب, مش زينا عنينا طلعت في المذاكرة, لولا ان بابا واعدني بهدية لو دخلت هندسة زيه مكنتش ذاكرت اوي كده. ندى: امال مش باين عليه يعني. هالة: حرام عليكي دا باين عليه جدا, انا كنت فاكراه الاول تقيل, لانه حلو شايف نفسه وكده , بس طلع من العيال الي بيذاكرو ومش في دماغهم, دا عمرو قالي انه كان خنيق. ندى: هو كان في مدرسة عمرو؟. هالة: لا , بس كان عارفه من اصحابه, يا بنتي عمرو اكبر منه. ندى: منا فاهمة, الا صحيح هو منزلش اجازة الاسبوع دا؟. هالة: لا ياستي, شعره طويل شوية, اتحبس الخميس دا. ندى: خليكي انتي اعدي صدقيه, تلاقيه نزل اجازة ومقالكيش زي المرة الي فاتت. هالة: لا انا سألت حجازي الي في سنة تالتة, قالي انه منزلش الاسبوع دا, وباعت معاه كمان ورقة طلبات هيجيبهاله هو. شدت ندى الغطاء عليها في حدة وهي توليها ظهرها. ندى: خليكي اعدي استنيه اسبوع ورا اسبوع. هالة: انا مش فاهمة انتي مبتحبيهوش ليه؟. ندى: انا الي مش عارفة انتي بتحبيه على ايه, دا لا شكل ولا منظر, ايه يعني ظابط؟ . هالة: انتي غيرانة عشانه بيحبني جدا, وعشان عاجب ماما, واول ما يتخرج هيجي يخطبني. التفتت تنظر اليها في غضب. ندى: ماتحبيه ولا يحبك, انتي حرة, اتفلقي, بس الواد دا انا بقى بسمع عنه بلاوي في المدرسة عندنا, وانتي حرة . هالة: مالكيش دعوة , انا مش كل ما اكلمك تقوليلي البقين دول, خلي نصايحك لنفسك. ووضعت الوسادة فوق رأسها في عنف وهي تغلق ضوء الاباجورة. ******************** وقفت ندى مع اختها تتململ وهي متوقفة مع شادي امام البيت يتحدثان. شادي: وهتقدمي الورق امتى. هالة: لسه هحط الرغبات بس اكيد ان شاء الله هندسات كلها الاول ,وبعدها فنون جميلة, امال تعبنا قلبنا في القدرات ليه. شادي: ربنا يسهل, لما تيجي تودي الورق ابقي قوليلي نروح سوا. هالة: دي هايدي الي زعلانة اوي عشان مجموعها, شكلها مش هتحصل هندسة. شادي: ممممم, منا عارف. هالة: ايه مالك؟, انتو متخانقين ولا ايه؟. شادي : لا عادي. شعرت ندى بالملل, فتأففت وهي تقول. ندى: يلا بقى يا هالة. شادي: طيب انا همشي عشان متتأخروش, سلميلي على انكل وطنط, باي يا ندى. قالت بعد انصرافه. ندى: الواد دا رخم بشكل |
||||
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 13 ) | ||||
† Admin Woman †
![]() |
![]() جميلة يا كوكو
|
||||
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 14 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
![]() |
![]() نورتى حبيبتى
|
||||
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 15 ) | ||||
..::| مشرفة |::..
![]() |
![]() حلوة قووي يا كوكي |
||||
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 16 ) | ||||
..::| الاشراف العام |::..
![]() |
![]() جميله جدااااااااااااااااااااا استمرى ياحبيبتى
|
||||
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 17 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
![]() |
![]() الحلقه الثالثه هايدي: بارد يا هالة بارد, مبيحسش ولا بيتقل انا مش فاهمة, مش حاسس بيا خالص, من ساعة ما عرف انه هيقبل في هندسة وانا لا خلااااص, قالبني. تمتمت ندى وهي جالسة على سريرها المقابل لسرير اختها ,تقلب مجلة في يديها . ندى: انا شايفة ان من قبل ما يقبل كمان. نظرت هالة اليها بغيظ لتسكت, في حين لم تنتبه هايدي لنبرة السخرية في صوتها. هايدي: دانا الي على طول بسأل وبكلمه وعايزة انزل اشوفه, وهو مفيش سؤال ولا اهتمام ولا حاجة خالص, ليه كده؟, حاولت اكلمه امبارح واقوله, انت يا بني خليك معايا شوية,زعل مني. هالة: ياستي يمكن هو كده. هايدي: طيب ما تسأليه يا لولو, اعرفيلي ماله, انا حاسة انه بيحب واحدة تانية. تمتمت ندى للمرة الثانية. ندى: او مبيحبكيش انتي. نهرتها اختها. هالة: وبعدين بقى يا ندى. دفنت ندى وجهها في المجلة وهي تضحك بغير صوت. هايدي: بصي انتي كلميه بينك وبينه كده, واسأليه. هالة: لا ياستي انا ماليش دعوة. هايدي: عشان خاطري. هالة: والله ما ينفع, انا مش واخدة عليه اوي, وبعدين عمرو يزعقلي. فالتفتت الى ندى. هايدي: طب ماتكلميه انتي يا ندى. اعتدلت ندى وهي تترك المجلة من يديها. ندى: انا؟. هايدي: اه , كلميه عادي, انتو عارفينه من زمان, اسأليه , قوليله انا بحس انك مش مهتم بهايدي وكدة. ندى: اكلمه, دا واد.... وابتلعت كلمة " غلس" بغتة تحت نظرات هايدي الراجية, ثم قالت. ندى: ماشي, هكلمه حاضر, هاتي نمرة موبايله. ****************** شعرت ندى بالحرج وهي تتصل بشادي تليفونيا بينما هايدي وهالة جالستان بجانبها , ينتظرانها ان تنطق, وعينا هايدي معلقتان بشفتيها. ندى: الو, ازيك يا شادي,.....انا ندى اخت هالة. شادي: ندى؟, اه ازيك ياندى ,عاملة ايه؟. ندى: الحمد لله, انت اخبارك ايه؟. شادي: تمام,....؟؟؟. نظرت بطرف عينيها للفتاتين الجالستين امامها تترقبان في قلق, ثم قالت. ندى: انا كنت عايزاك في موضوع كده. شادي: تحت امرك. ندى: بصراحة,... يعني , انا شفت,... يعني سمعت هايدي بتكلم هالة عن انكو اتخانقتو كده باين!!. شادي: مممم. هايدي: يعني بصراحة هي كانت زعلانة اوي, فأنا قلت اكلمك اشوف فيه ايه؟, لو فيه حاجة ممكن اقدر انا اعملها. شادي: ممم , يعني مش هي الي باعتاكي تتكلمي؟. نظرت الي هايدي في ذعر وهي تقول. ندى: لا, لا طبعا مش هي الي باعتاني اتكلم. فوضعت هايدي كفها على فمها , وهي تشير لها بيدها نفيا, وهمست. هايدي: اوعي. شادي: طيب, هي هايدي دي صاحبتك اوي كده يعني؟. تعجبت ندى للسؤال. ندى: مش... اوي. شادي: طيب ,..نصيحة مني, احسنلك متصاحبيهاش. احمر وجهها في ذعر وهي تنظر لهايدي التي اشارت بيدها متسائلة. هايدي: بيقول ايه؟. فأشارت لها ندى بيدها ان تصمت , وقالت بحذر. ندى: ليه كده؟. شادي: يعني انتي واختك بنات محترمة ومش دي الي تبقى صاحبتكو, دا كلام من اخ بيعزكو يعني. ندى: ليه كده برضة؟. شادي: بصراحة كدة هي بنت مدلوقة اوي, وفري شوية, ومبتقولش لأ لاي حاجة. ندى: ازاي؟. شادي: يعني جريئة وهي الي جت تكلمني, وبعدها لزقت لزقة غريبة, كل يومين الاقيها جيالي تحت البيت, و على طول مكالمات, بشوفها صدفة في كل حتة, كأنها بتبقى مستنياني, وبعدين ليها اصحاب ولاد كتير اوي, ومسمعتش منهم كلام كويس عنها, لو تقدري بجد ابعدي عنها. دهشت ندى من الكلام, ونظرت الى هايدي بتعجب, فهمست هايدي. هايدي: فيه ايه؟, بيقول ايه؟. فقالت لها هالة. هالة: يا ابنتي اسكتي هيسمعك. فعلا صوت همهماتهما وسمعه شادي, فقالت ندى وهي تشيح بيدها لهما في تحذير. ندى: يعني ايه؟. شادي: انتي مش عارفة تتكلمي ولا ايه؟,..... حد جمبك؟. قالت في سرعة مرتبكة. ندى: لا مفيش. انصت شادي قليلا , بينما اشارت هي لهما لتصمتا. شادي: لا ....فيه, لو هايدي هي الي جمبك, قوليلها تبطل حركات العيال دي, ولو عايزة تقولي حاجة تقولهالي بنفسها, مش تبعتلي مراسيل, وعايزة توصليلها الي انا قلته عليها وصليهولها, انا مش هخاف منك ولا منها. ندى: مفيش حد جمبي صدقني, هايدي مش جمبي. اتسعت عينا هايدي في ذعر, فهمست هالة. هالة: مش قلتلك هيسمعك. شادي: مش مهم, بس فكري في الي قلتهولك كويس يا ندى, انتي بنت كويسة, وهي لو صاحبة اختك مش شرط تبقى صاحبتك انتي كمان. قالت ندى في استسلام. ندى: حاضر, ماشي يا شادي عايز حاجة؟. شادي: لا يا ندى, خدي بالك من نفسك. ندى: شكرا , باي. شادي: باي. واغلقت السماعة وهي تفكر فيما قال, فقالت هايدي في سرعة. هايدي: ايه قالك ايه؟, عرف اننا جمبك؟. ندى: لا, شك الاول وبعدين عادي. هالة: هه, قالك ايه عليا؟. نظرت اليها في تردد, ثم قالت. ندى: قال مفيش حاجة, هي بس الي مكبرة الموضوع, هي بس بتحب تبقى موجودة اربعة وعشرين ساعة مبتقدرش ان الواحد بيبقى وراه حاجات تانية, وبتبقى منتظرة ان الواحد يعاملها بالمثل. التفتت هالة الى هايدي. هالة: يعني زي ما قلتلك اتقلي عليه شوية, متبقيش مدلوقة زي ما بتعملي دايما, كده بتزهقيهم منك. هايدي: اعمل ايه يا هالة؟, مش المفروض الي بيحب حد بيحب يسأل عليه ويبقى معاه على طول. ندى: ايوة معاه, مش على قلبه. هايدي: بس كده, هو دا الي قاله؟. ندى: اه, يعني هو قال مفيش حاجة, انتي بس الي حاسة كده, مش عشان هو مبيسألش كتير يبقى مش مهتم. هايدي: كل دا قاله في الدقيقتين دول بس. ندي: لا, دا يعني الي فهمته من كلامه. هالة: عشان تبقي تسمعي كلامي, مش كل ولد تعرفيه تطفشيه كده, اتقلي , اتقلي يابنتي مبتعرفيش تتقلي؟. ندى: شوفي مين الي بتنصحك. هالة: قصدك ايه يا ندى؟. ندى: مانتي برضه بتموتي في حاجة اسمها عمرو مجدي, قالك يمين يمين, شمال شمال, مبتفكريش, ولا بتتقلي ولا نيلة زي ما بتقوليلها. هالة: بس انا متأكدة ان عمرو بيحبني, هي لسه مش متأكدة من شادي. ندى: اهو كلام. هايدي: يا ندى انتي بتتكلمي كده بس عشان لسه مجربتيش, بس لما يجيلك يوم وتحبي, هتعرفي ازاي لما يكون احلى ما على قلبك انك تسمعي كلام الي بتحبيه. ندى: دا كلام فارغ, حتى لو بحب محدش هيقدر يمشيني. هالة: اهو انا كنت بقول زيك كده برضه, فاكرة؟, واديكي شايفة. ندى: عشان انتي عيلة رجعتي في كلامك,بس انا بقى عند كلامي, وبكرة تشوفي. هالة: بكرة انتي الي تشوفي. |
||||
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 18 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
![]() |
![]() الحلقه الرابعه شعرت ندى بالحرج وهي تقف مع شادي وحدها, في انتظار هالة, بعد ان صادفتاه بمكتب تقديم اوراق الرغبات, فطلبت هالة من ندى ان تنتظرها مع شادي الذي كان قد انهى تقديمه ,وستدخل هي وحدها نظرا للزحام. وقف شادي يتأملها وهي تتأفف وتنظر بعيدا, فشعر بحرجها. شادي: انتي مكسوفة تقفي معايا ولا ايه؟. ندى: لا عادي ,مفيش حاجة. شادي: شكلك هتضربيني. ندى: دا العادي بتاعي, ولا نسيت؟. شادي: هو انتي قلتي لهايدي ايه بالظبط؟. نظرت اليه ندى قبل ان تجيب في اقتضاب. ندى: قلتلها تخف عليك شوية , وتبطل تلقيح. ضحك شادي, وهو يقول. شادي: قلتيلها تبطل تلقيح؟ , يخرب بيت لسانك يا ندى, دانتي طلعتي مشكلة. ردت بغيظ, وكأن كلامها موجة له. ندى: قلتلها اتقلي عليه شوية, مش كده, محدش يستاهل. شادي: بس الظاهر انها مبتفهمش, لانها زي ماهي, بس جت قالتلي انا الناس بتقولي اتقل عليك, وانا عشان بحبك مش راضية اعمل زي مابيقولولي. وضحك لما قال, بينما اغتاظت ندى. ندى: شوف الغبية رايحة تقولك ايه؟. شادي: بس انتي كدبتي عليا ياندى, هي كانت جمبك وانتي بتكلميني, صح ولا لأ؟. ردت ببرود. ندى: ملكش دعوة. ابتسم في هدوء وهو يتأملها ثم قال. شادي: انتي مبتطيقينيش ليه يا ندى؟. ندى: ومين قالك اني مبطيقكش؟. ابتسم ولم يجب, بل رد بسؤال. شادي: نمرتك دي الي كلمتيني منها؟. ردت باقتضاب وهي تشيح بوجهها. ندى: ايوة. شادي: انتي داخلة علمي ولا ادبي؟. التفتت اليه وقد ضاقت ذرعا بأسئلته. ندى: انت بتسأل كتير ليه؟. شادي: عادي يعني. تأففت في ضيق. ندى: اووففف. شادي: انتي زهقتي؟. قالت دون ان تنظر اليه. ندى: برضه بتسأل. شادي: طيب خلاص انا هسكت. وصمتا قليلا. شادي: انتي اخت صاحبتها مش صاحبتها اوي يعني. ندى: نعم؟. شادي: هايدي, انتي مش صاحبتها اوي عشان تخليكي تتكلمي عشان خاطرها, ايه الي خلاكي تكلميني؟. ندى: محدش خلاني اتكلم. شادي: يعني انتي كلمتيني من نفسك, قمتي كده جبتي نمرتي من موبايلها وكلمتيني , مفتكرش انك ممكن تعملي حاجة زي كده. ندى: انت عايز ايه من الاخر؟. شادي: مفيش. ثم صمت قليلا, وقال. شادي: اصل هايدي دي انا مبحبهاش. نظرت اليه في اندهاش غاضب. ندى: امال بتكلمها ليه؟, لما انت مبتبحبهاش. شادي: ما هو مش انا الي بكلمها, هي الي بتكلمني, وبعدين...الي بينا دا مش حب. نظرت اليه في دهشة. ندى: امال انتو بتعملو ايه مع بعض؟. شادي: عادي, بنتسلى. ندى: ياسلام. شادي: اه والله. شادي: وانت بتقولي انا الكلام دا ليه؟. اشاح وجهه عنها ينظر بعيدا. شادي: معرفش, اصل انا شايف ان البنت المفروض تبقى تقيلة مش كده يعني. ندى: تصدق الولاد دول فعلا ميستاهلوش , يعني عشان البنت تعجبكو لازم تديكو بالجزمة, لكن لو بقت زي لخاتم في صباعكو تبقى لزقة ورامية نفسها ومتحبوهاش. قال بسخرية. شادي: مش كده اوي يعني. ندى: وبعدين انت اشفهمك في البنات اصلا؟, هو انت مش دحيح , وملكش في الجو دا, وعاملي فيها شاطر. ضحك شادي ملء شفتيه , بينما تعصبت هي. ندى: انت بتضحك على ايه؟, بطل ضحك, فهمني بتضحك ليه؟. شادي: اصل.., مين قالك اني معرفش بنات؟, هايدي؟. ندى: انت بتضحك عليا؟. شادي: ولو مبصاحبش, دا مش معناه اني معرفش في البنات, والله البت هايدي دي غريبة ,يعني لفت كل دا, وبرضه عبيطة. ندى: تصدق هي صعبت عليا دلوقتي , انها تعرفك, عشان انت فعلا بارد ورخم كمان. شادي: انتي مش ممكن, لسانك دا مبيبطلش غلط في الناس عادي كده. تعجبت ندى من نفسها ايضا لانها على غير عادتها قليلة الذوق معه, وكما قال دائما ما تعنفه, وشعرت بوجوده قربها يحرك اسوأ ما فيها. ندى: الناس الرخمة بس. وصمتا ثانية. شادي: تتضايقي لو كلمتك في التليفون؟. ندى: ليه؟. شادي: عادي يعني اسأل عليكي. ندى: ليه؟. شادي: مترديش سؤال بسؤال, تتضايقي ولا لأ؟. ندى: هايدي هي الي هتتضايق. شادي: ماشي, فهمتك. وصمتا. شادي: انتي مصاحبة ياندى؟. قالت بنفاذ صبر. ندى: وانت مالك؟. شادي: يمكن عشان كده مش عايزاني اكلمك؟. ندى: انت عايز مني ايه ؟. شادي: عادي يا ندى, نبقى اصحاب, ولا انتي مبتصاحبيش صبيان؟. نظرت اليه ندى في شك, ووصلت اختها قبل ان تجيبه, فعاد هو لتجاهلها كعادته, بينما شعرت هي بالدهشة من تصرفات شادي الغير واضحة. شادي: هه؟, خلصتي؟. هالة: ايوة, متأخرتش صح؟. شادي: ان شاء الله نقبل في هندسة سوا. هالة: يارب يا شادي, بجد نفسي. شادي: انتو رايحين فين بعد كده؟, مروحين؟. هالة: لا, رايحين مشوار وبعدها نروح. شادي: طيب , انا همشي بقى , يلا سلام. هالة : سلام يا شادي. بينما تسمرت ندى تنظر اليه في ضيق, فاشار لها بيده بعد ان التفتت هالة عنه,وضع يده على اذنه, وهو يحرك شفتيه "هكلمك". |
||||
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 19 ) | ||||
| غالى على قلب الفرح المسيحى |
![]() |
![]() الحلقه الخامسه اتصل شادي بندى ليلا, وعجزت هي عن اخبار اختها بذلك, حتى لا تخبر هايدي, ولكنها لم تعرف بعد حقيقة مشاعرها تجاه المكالمة, فشادي غير صريح بتاتا. شادي: انتي كنتي خارجة النهاردة,صح ؟. ندى: اه ليه؟. شادي: اصلي شفتك في سنوبي النهاردة, كنتي قاعدة مع اصحابك. ندى: انت بتروح سنوبي؟. شادي: مش كتير, انا واصحابي دايما قعدتنا في سي بريز بس النهاردة قلنا نغير. ندى: ممممممم, بس كنت قاعد فوق بقى عشان كده مشفتكش. شادي: اه منا شفتك وانا طالع, بس واحنا نازلين كنتي مشيتي. ندى: اه ممكن. وصمت لحظة ثم قال؟ شادي: كنتي امورة اوي على فكرة. ندى: امورة؟. شادي: اه, ايه؟, اول مرة حد يقولك انك امورة؟. ندى: لا , بس انت غريبة يعني منك. شادي: يا نودي انتي على طول امورة, بس يعني انا شايف ان ليكي اصحاب محجبات كتير, مفكرتيش تتحجبي انتي كمان؟. ندى: فكرت بس لسه بدري, انا صغيرة. شادي: مع انك هتبقي زي القمر في الطرحة. ندى: وبعدين بقى. شادي: فيه ايه؟. ندى: بتتكلم في حاجات ملكش فيها. شادي: امال الي ليا فيه ايه؟. ندى: معرفش. شادي: طب بصراحة كدة انتي رديتي عليا ليه؟. ندى:........ شادي: عشان انا جارك؟. ندى: طيب انت كلمتني ليه؟. شادي: عشان انا عايز اقرب منك. ندى: ليه؟. شادي: انتي بقيتي بتسألي كتير . ندى:اتعلمت منك. شادي: على فكرة انا بحترم باباكي اوي, من وانا صغير وانا نفسي ابقى زيه. ندى: بابا دا زي العسل كل الناس بتحبه. شادي: وطنط كمان. ندى: ممممم. شادي: انتي عايزة تقفلي ولا ايه؟, زهقتي؟, انتي بتزهقي مني بسرعة على فكرة. ندى: ازي هايدي؟. شادي: معرفش, مكلمتهاش بقالي كتير. ندى: اتخانقتو؟. شادي: لا, قلتلها احنا محتاجين وقت نبعد عن بعض, عشان نحدد مشاعرنا. ندى: انت قالبها عشان هي مش هتدخل معاك هندسة؟. شادي: وهو دا مثلا سبب ان ولد يسيب بنت؟. ندى: امال مالك بتعاملها كده ليه؟. شادي: انا كنت فاكرك اذكى من كدة. ندى: انت مش قلتلي اني ذكية بس حركات العيال بتغطي عليا. شادي: لا , دانتي قلبك اسود كمان. ندى: الكلام دا انت قلته ولا لأ؟. شادي: قلته بس من ورا قلبي. ندى: شادي,......... اقفل. شادي: مالك؟. ندى: معرفش, مش مستريحالك, فاقفل لو سمحت. شادي: انتي خايفة مني؟. ندى: انت صاحب صاحبتي, ومينفعش الي انت بتعمله دا. شادي: ايه ياندى هو انا قلت حاجة؟. ندى: مقلتش, بس انا مبحبش كده, لف ودوران وهبل, انا مبصاحبش وخصوصا لو كنت انت مصاحب. شادي: انتي هبلة يا بنتي, وهو انا قلتلك صاحبيني, احنا بنتكلم عادي. ندى: امال انا مش مطمنالك ليه؟. شادي: يا نودي اعتبريني اخوكي بما انك معندكيش اخوات ولاد, كويس ان البنت يكون ليها صديق ولد تعتمد عليه وتسأله , ويفيدها, وانا معنديش مانع اكون دا بالنسبة ليكي, انتي عزيزة عليا جدا, ومفيش حاجة في الي بنعمله غلط. ندى: يعني انت شايف كده. شادي: طبعا. ندى: طيب. ومع نهاية المحادثة بدأ شعورها بعدم الراحة من ناحيته يتغير, بل بدأت تشعر بالارتياح للتحدث معه في امور عادية , ولكنها بعد ان انتهت لم تفكر الا به, وهي تقنع نفسها بانه ليس اكثر من صديق. ******************** دخلت ندى غرفة نسمة اختها دون ان تطرق الباب ,وجلست على السرير في صمت, فاعتدلت نسمة و تركت ماوس الكمبيوتر وهي تلتفت اليها, ونظرت اليها مليا ثم قالت. نسمة: عملتي ايه؟. ندى: ........... نسمة: عملتي ايه يا مصيبة انطقي؟, شكلك كده عاملة حاجة. ندى: معرفش يا نيسو, انا محتارة اوي. نسمة: ومادام جيتي تقوليلي انا مجرتيش على هالة حبيبتك تحكيلها ,يبقى الي انتي عاملاه فيها هي. ندى: مش هي اوي. نسمة: امال في مين؟. ندى: نسمة, فاكرة شادي؟. نسمة: شادي مين؟. ندى: شادي عبد الحي, الي ساكن في البرج الاحمر, كنا بنلعب سوا في النادي واحنا صغيرين, مش فاكراه؟. نسمة: اه, القصير ابو شعر طويل, الي مامته كانت دايما سايباهوله زي البنات, دانتي كنتي بتضربيه ضرب. ندى: ايوااااه, هو ده. نسمة: ماله؟. ندى: معرفش, انتي عارفة انه كان بيجي لبابا هنا ياخد درس قدرات عمارة مع هالة؟. نسمة: لا والله العظيم؟, هو دا الواد الطويل الاسمر الي كان بياخد معاهم؟, تصدقي انا شفته كذا مرة بس مخدتش بالي انه هو. ندى: هو يا ستي, وهايدي بقت مصاحباه, وبعد كده , خلوني اكلمه عشان كانو متخانقين وهي بتقول عليه بارد, وبعدها قعد يكلمني على موبايلي انا. نسمة: ليه؟. ندى: معرفش, بيقولي نبقى اصحاب وانتي محتاجة اخ تعتمدي عليه, وانا الاخ دا, وانا بعزكو انتي واخواتك, وبس,بقى بيكلمني على طول, وانا كمان بقيت بكلمه. نسمة: كل دا وهالة متعرفش؟. ندى: منا مش عارفة اقولها ازاي؟, لحسن تقول لهايدي وهايدي تعملها حكاية وتفتكر فيه حاجة وهو مفيش. نسمة: ممممم, طب وبعدين. ندى: ماهو بعدين دا الي انا خايفة منه, نسمة, انا حاسة اني معجبة بيه. نسمة: يخرب عقلك, طب وهايدي؟. ندى: احنا صحاب وبس, مفيش حاجة, بس انا خايفة اتعلق بيه , هو انا كده بخون هايدي؟. نسمة: مش عارفة. ندى: طب اقول لهالة؟. نسمة: المفروض, عشان لو عرفت بعد كدة هتزعل منك. ندى: انا مش مطمنة لا ليه ولا لنفسي, انا خايفة احبه يا نسمة , وانا عمري ما حبيت حد. نسمة: حب ايه وزفت ايه دلوقتي انتي كمان, انتي يا ماما خمستاشر سنة , مستعجلة على ايه, ولا انتي بتقلدي وخلاص, عشان هالة مصاحبة عمرو مجدي من وهي في تانية ثانوي ,يبقى انتي كمان لازم تحبي وانتي في اولى ثانوي. ندى: ايه الكلام دا, لأ طبعا. نسمة: انا نفسي تبطلي تمشي وراها, ويبقى عندك شخصيتك انتي بقى , مش كل حاجة هالة بتعملها صح. ندى: انا مش ماشية ورا هالة, انا مبطيقش عمرو اصلا. نسمة: نيدو يا حبيبتي , انتي داخلة على ثانوية عامة, ركزي في مستقبلك وسيبك من العك دا, ربنا يهديكي. وقفت ندى تقول. ندى: انا غلطانة اني جيت احكيلك اصلا, انتي على طول مقفلاها في وشي كدة, لما نشوف هتعملي ايه في النتيجة بتاعتك يا فالحة. نسمة: خليكي في نفسك وفي العك بتاعك, بدل ماتتريأي على هالة كل شوية خدي بالك لتقعي وقعتها. ندى: بس شادي مش زي عمرو, وبعدين انا مش هالة واحنا مفيش بينا حاجة اصلا, احنا اصحاب وبس. قالت نسمة بسخرية. نسمة: اصلك ناقصة اصحاب. فخرجت ندى من الغرفة غاضبة وشاعرة بالذنب في نفس الوقت. |
||||
![]() |
![]() |
رقم المشاركة : ( 20 ) | ||||
..::| مشرفة |::..
![]() |
![]() حلوة قوي ياكوكي بس فين باقي الحلقات |
||||
![]() |
![]() |
|
قد تكون مهتم بالمواضيع التالية ايضاً |
الموضوع |
أبجدية الأصابع |
أبجدية التربية |
العالم في صور متجددة |
حياة متجددة |
أبجدية المحبة |