منتدى الفرح المسيحى  


العودة  

الملاحظات

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  رقم المشاركة : ( 1 )  
قديم 22 - 05 - 2012, 07:32 PM
الصورة الرمزية ابن القديس اباسخيرون
 
ابن القديس اباسخيرون Male
..::| العضوية الذهبية |::..

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  ابن القديس اباسخيرون غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي
رقــم العضويـــة : 110
تـاريخ التسجيـل : May 2012
العــــــــمـــــــــر : 35
الـــــدولـــــــــــة : تائه في غربتي
المشاركـــــــات : 1,177

قصة

جون وينسون



قصة حقيقية
حدثت بالفعل فى احد اديرة وادى
النطرون سنة 1984


جون وينسون اجنبى امريكى الجنسية
وكان مع بعثة لترميم الاثار بأحد اديرة وادى النطرون



المهم هو كان ملحد

قعد فريق بعثة الاثار 50 يوم لترميم اثار خاصة بالدير



جون اتعرف على الاب المسؤل على الاجانب
وبقوا اصحاب


ا

جون: ابونا شئ غريب انك محتمل انك تعيش هنا

من غير تكنولوجيا
هو ربنا بتاعكم مش بيحب التكنولوجيا؟؟؟


ابونا: لا يا جون احنا اللى مش بنحب اى شئ يربطنا بالعالم


جون: اوك ممكن فعلا التكنولوجيا مش مفيدة ساعات بس مهمة
وبتفيد ساعات تانى




بعد فترة حوالى10 ايام



جون : لازم امشى من هنا!!!!!!!!!!!! !؟


ابونا: ليه يا جون؟

جون: مش قادر احتمل العيشه المتقشفة ديه


انتوا مش بنأدمين؟



يعنى ايه ما فيش ستات فى حياتكم

ابونا: انت متجوز؟

جون :اتجوز ليه؟
كل اللى انا عاوزه بعمله
ده انا بعمل كذا وكذا وكذا




بدء ابونا يتعب من كلام جون

...
.
قعد ابونا حوالى اسبوع ما يخرجش من قلايته
غير للتسبحة بس




جون حاول انه يكلمه او يبعتله

لدرجة انا جون حضر التسبحة مخصوص الساعة4 صباحا علشان يقابل ابونا



جون : ابونا انت ليه مش بتطلع انا عاوزك

ابونا : معليش يا جون انا محتاج للوحدة

جون : انت بتهرب منى؟

ابونا :لا يا جون انا بصليلك




جون: مش محتاج صلواتك ولا ربنا كمان

ابونا: انا ولا ربنا؟

جون :ما فيش حاجة اسمها ربنا انت واهم
تعبك كله هدر
عيش حياتك اشتغل بضمير واعمل اللى انت عاوزه


ضحك ابونا وقال: يهديك صاحب الصحراء

جون: صاحب الصحراء؟ هو موجود


ابونا: اكيد

جون :انا بحب اعمل سفارى كل سنة يعنى باخد عربية جيب
وخيمة و اخد واحدة
معايا ونقعد فى الصحرا لوحدينا لمدة 10 ايام
متعة الصحراء والجو مش ممكن


ابونا : ايه رايك لو تقضيها مع صاحب الصحراء

جون: هو مصرى؟

ابونا: هو ابو كل المصرين


جون: وأقبله ازى؟

ابونا: ما تقلكش هو اللى هيوصلك

جون: شئ عجيب بس انا بحس ان الصحراء ديه بالذات غريبة

ابونا: ليه يا جون؟

جون:مش عرف حاسس ان فيها خير




ضحك ابونا وطبطب على كتف جون

وقال : هتشوف الخير مع صاحب صحراء مصر

بس بشرط تكون لوحدك وتقول بصوت عالى
يا صاحب الصحرا تعالى عاوزك

جون :طبعا يكون معاه كل انواع الترفيه؟

ابونا: اكيد جون


فعلا جون حب يعمل هوايته السفارى



ومشى دخل صحراء النطرون بعد ما اخد اكل يكفيه 3 ايام

ويعدى يوم
والتانى
والثالث

و
و
حتى 15 يوم
ولا حس ولا خبر




تفتكرو ايه اللى يكون حصل لمستر جون؟
؟
؟
؟
؟


رجع جون بس مش هو جون


ابونا: جون!!!!!!؟

جون: ابويا الحبيب انا مديون لك بكل ما املك

ابونا:جون

جون : عارف انك مش هتقبل منى حاجة
بس عاوز اقولك شئ
يسعد قلبك صاحب الصحراء!!!!!!!!!!!؟


ابونا : قولى يا جون اللى حصلك؟



جون: كنت عارف كويس ان صاحب الصحراء ده مش انسان
بس كان فى حاجة تشدنى لها؟

ابونا: وبعدين

جون: اول ليلة ندمت كتير انى خرجت لوحدى
والملل كان هيموتنى
ناديت يا صاحب الصحراء

هبت ريح جامدة ورعبتنى و الخوف ملئ كيانى
وفجأة

جات واحدة جميلة جدا



وقالت: جون انا جيت لك اقضى معاك اجمل وقت

جون: تعرفينى؟

الجميلة: ايوة انت جون وشغال كذا وكذا
بس ليا شرط نهرب من الصحراء



حسيت ساعتها انى خايف اكتر و قلت بصوت عالى
الحقنى يا صاحب الصحراء
الجميلة فى اقل من ثوانى بقت تعبان كبير
وكان فى ايدها طفل



وصرخت اكتر
الحقنى يا صاحب المجد
انا فى حماك

بقيت زى الاطفال
وحسيت انى فى الله وهو صاحب الصحراء

سجدت على الارض ووشى فى الرملة
وفى وسط العاصفة الشديدة نور نور جامد
بس ما
خفتش




ابونا:كمل يا ضيف الصحراء

جون: رفعت عينى وشفت طفل جميل جدا

نفسى فرحت وقلبى حس بفرحة
وفجاة الطفل اتكلم وقال:ما تخفش يا جون انا هو يسوع المسيح
قلت: المجد ليك يا يسوع المسيح



ولقت ناس حوليا كتير

المنظر اختفى والناس طلعوا اباء سواح


ابونا: جون انت مبارك انا راهب بقالى 20سنة
عمرى ما قبلت رب المجد فى منظر نورانى
ولا حتى اباء سواح

جون: انا مش عارف قعدت وقت قد ايه؟ بس الاباء السواح علمونى من هو يسوع المسيح

انا مديون لك بحياتى يا ابونا


ابونا : حياتك ملك المسيح







اتعمد جون فى نفس يوم رجوعه
ووهب كل ما يملك للدير
ووهب حياته كلها لتبشير باسم المسيح
رد مع اقتباس
قديم 22 - 05 - 2012, 07:38 PM   رقم المشاركة : ( 2 )
رمانة
| غالى على قلب الفرح المسيحى |

الصورة الرمزية رمانة

الملف الشخصي
رقــم العضويـــة : 13
تـاريخ التسجيـل : May 2012
العــــــــمـــــــــر :
الـــــدولـــــــــــة : قلــــ غزة ـــب
المشاركـــــــات : 8,903

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

رمانة غير متواجد حالياً

افتراضي

الرب يباركك
موضوع رائع ومميز
  رد مع اقتباس
قديم 22 - 05 - 2012, 08:41 PM   رقم المشاركة : ( 3 )
ابن القديس اباسخيرون Male
..::| العضوية الذهبية |::..

الصورة الرمزية ابن القديس اباسخيرون

الملف الشخصي
رقــم العضويـــة : 110
تـاريخ التسجيـل : May 2012
العــــــــمـــــــــر : 35
الـــــدولـــــــــــة : تائه في غربتي
المشاركـــــــات : 1,177

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

ابن القديس اباسخيرون غير متواجد حالياً

افتراضي

شكرا رمانة لمرورك
  رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

الانتقال السريع

قد تكون مهتم بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع
كلما زادت الضيقــات زادت أيضاً الأكاليل
💠صاحب الصحراء💠
صاحب قراره افضل من صاحب الاف
الصحراء
برج الصحراء


الساعة الآن 06:45 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024