منتدى الفرح المسيحى  


العودة  

الملاحظات

 
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  رقم المشاركة : ( 1 )  
قديم 15 - 12 - 2014, 07:24 PM
الصورة الرمزية روشا الفرفوشه
 
روشا الفرفوشه Female
..::| مشرفة |::..

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو
  روشا الفرفوشه غير متواجد حالياً  
الملف الشخصي
رقــم العضويـــة : 36
تـاريخ التسجيـل : May 2012
العــــــــمـــــــــر :
الـــــدولـــــــــــة : طفله كبيره
المشاركـــــــات : 26,618

بجد حلوة اووووووووووى
كــان بينهـم " قصة " هى أعتقدت إنها "حب"
... ... ... ...
من غيـر أى كلمة تغضب الرب
وجـه لحـد عندها وقدام أهلهـا
بس شاءت الظروف وإللى أبتدوه مكملش
قالهـا مستحيل وحكايتنا للى حوالينا مش خير ,,~
هو أستسلم وهى لربها سلمت أمرها
بس مقدرتش تنساه وأحتفظت بيه فى قلبها
وفضلت تدعى ربها إنة يحـافـظ علـية
وهــو ,,,~!
وصلها من مجهول عايش حب جديد وسعيد وقريب
هيبقى عريس ..؛
وفى يوم رن تليفونها ..
هــو بنفسه بيكلمها :~
بعد إذنك عايز أشوفك وأكلمك أطمن إنك مسامحانى
وإنك لربى مش شاكيانى ,,.
أستأذنت أمها رغم رفضها,,
أرجوكى يا أمى أسمحيلى ,,
رفض أمها مش عدم ثقة فى بنتها واللى حبيته بنتها ..
خايفة يزيد الألم فى قلبها
وكان اللقاء فى مكان عام على البحر تمام وقدام الناس
بعد السؤال عن الاهل والحال
قالها ,.سامحينى تعبتك وجرحتك وقدام الناس ظلمتك
وكـ " أنى بيعتك "
بس حكايتنا كانت مشاكلها كتير واننا نكمل مستحيل
كتمت فى نفسها وبسرعة مسحت دمعة على خدها
وفى وشه أبتسمت وردت
" لتكن مشيئتك الرب "
ومن غير ما يبص فى وشها قالها
بصراحة نويت ألبس دبلة فى اليمين و ...
لسه هيكمل ويحاول يبرر ,,.!
بأيديهـا صـدت كـلامه ونار بتحرق قلبها
وبصوت مخنـوق ردت
,, مش محتاج تفسر ولا حتى تبرر ,,ربنا يسعدك وبيها يفرحك,.
كتمت غيظها وحسرتها على قلبـها ,, ممكن أستأذنك أمشى
اطمن انا معرفش ما اسامحكش عيش واتهنى بعد إذنك..
قالها أستنى مش عايزة تعرفى هى مين وعرفتها فين.!
قالت له ميهمنيش المهم انك اخترتها ,,
قالها على فكرة تعرفيها,,
قالتله وانا معرفش حد وحش ربنا يبارك لك فيها
نفسها تقوم وتجرى بس الالم ثبتها
بصيت للبحر حبيبها وصديقها ومن عينها بيفهمها
كأنها بتحكيله عن جرحها وعن حبها اللى ملهوش تمن
أستجمعت شجاعتها وأتحملت ألمها , ولسه هتقوم,,
لقيتة بيقولها وفى ايده علبة قطيفة صغيرة
احنا من الان اخوات وعايز أختى تشاركنى فرحتى
وعشان كده هوريلك دبلتى ودبلة خطيبتى
كأن سكينة طعنت قلبها وهو فى ايده دبلة العروسة
وبيمدها ليها ويقولها أتفرجى عليها...
لحظة فارق فيها الاحساس قلبها ولحظة اختبار لصدق حبها وطيبة قلبها
اخدتها منه و أول مابصت قالت فى نفسها اشوف اسمه والتاريخ الجديد لحبه
وكانت مفأجأة
ملقيتش على الدبلة لأسمه ولا تاريخ
رن تليفونها فى نفس اللحظة بـ مسيج
"منه"
فيها اسمه وجمبه
" خطيبتى وعدتنى بنفسها هتحفر اسمى زى ما فى قلبها وعقلها حفرته .."
دموعها بقيت حبات ندى بتنور وشها وضحكة قلبها سمعت موج البحر حولها
ولولا حيائها كانت قدام الناس ضمته ..~
هى اللى فى يوم وعدته انها بنفسها هتحفر اسمه
وبسرعة مسكت دبلته لقيت اسمها وتاريخ اول يوم عرف فيه قلبها
لسه هتنطق وتتكلم لقيت من وراها حد بيضمها وبـ مبرررروك بيفرح قلبها
أخوها اللى مع حبيبها عليها متفق
نطق حبيبها وقالها قـدام اخوكى انا عمرى ما افرط فيكى
بس كان لازم ابعد عشان من تانى اجى بالشكل اللى يرضيكى
حبى ليكى عمره مايضيع
"ربنا يباركلى فـــيكى"

خلصت الحكاية بس دى مش نهاية دى بداية حب
حب يتحدى اى ظروف
هى نقية ومخلصة وصادقة اتمنيت الفرح لحبيبها حتى لو التمن موتها
هو وفى وصادق اتقى ربنا وفضل يبعد عنها عشان كان فاكر انه خير ليها بعده
بس ما استسلمش وعشانها وعشان حبها بدأ يعمل الصعب
"اللى عايز حاجة بيعملها طول مافى للكون رب
رد مع اقتباس
 

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

الانتقال السريع

قد تكون مهتم بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع
ارادة ربنا حلوة حلوة حلوة
الراحة اللى بجد خلوة حلوة معاك🙏🏼
انا بيعجبنى اووووووووووى
مممممممممممم حلو اووووووووووى
الهى وحبيبى يسوع محتاجالك اووووووووووى


الساعة الآن 12:51 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024