عرض مشاركة واحدة
قديم 30 - 01 - 2014, 06:44 AM   رقم المشاركة : ( 19 )
يسوع حياتى Female
| غالى على قلب الفرح المسيحى |

الصورة الرمزية يسوع حياتى

الملف الشخصي
رقــم العضويـــة : 1274
تـاريخ التسجيـل : Jun 2013
العــــــــمـــــــــر :
الـــــدولـــــــــــة : مصر
المشاركـــــــات : 4,597

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

يسوع حياتى غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مين قال ان اللى فات مات _ قصة متجددة



الحلقه الخامسه



اتصل شادي بندى ليلا, وعجزت هي عن اخبار اختها بذلك, حتى لا تخبر هايدي, ولكنها لم تعرف بعد حقيقة مشاعرها تجاه المكالمة, فشادي غير صريح بتاتا.
شادي: انتي كنتي خارجة النهاردة,صح ؟.
ندى: اه ليه؟.
شادي: اصلي شفتك في سنوبي النهاردة, كنتي قاعدة مع اصحابك.
ندى: انت بتروح سنوبي؟.
شادي: مش كتير, انا واصحابي دايما قعدتنا في سي بريز بس النهاردة قلنا نغير.
ندى: ممممممم, بس كنت قاعد فوق بقى عشان كده مشفتكش.
شادي: اه منا شفتك وانا طالع, بس واحنا نازلين كنتي مشيتي.
ندى: اه ممكن.
وصمت لحظة ثم قال؟
شادي: كنتي امورة اوي على فكرة.
ندى: امورة؟.
شادي: اه, ايه؟, اول مرة حد يقولك انك امورة؟.
ندى: لا , بس انت غريبة يعني منك.
شادي: يا نودي انتي على طول امورة, بس يعني انا شايف ان ليكي اصحاب محجبات كتير, مفكرتيش تتحجبي انتي كمان؟.
ندى: فكرت بس لسه بدري, انا صغيرة.
شادي: مع انك هتبقي زي القمر في الطرحة.
ندى: وبعدين بقى.
شادي: فيه ايه؟.
ندى: بتتكلم في حاجات ملكش فيها.
شادي: امال الي ليا فيه ايه؟.
ندى: معرفش.
شادي: طب بصراحة كدة انتي رديتي عليا ليه؟.
ندى:........
شادي: عشان انا جارك؟.
ندى: طيب انت كلمتني ليه؟.
شادي: عشان انا عايز اقرب منك.
ندى: ليه؟.
شادي: انتي بقيتي بتسألي كتير .
ندى:اتعلمت منك.
شادي: على فكرة انا بحترم باباكي اوي, من وانا صغير وانا نفسي ابقى زيه.
ندى: بابا دا زي العسل كل الناس بتحبه.
شادي: وطنط كمان.
ندى: ممممم.
شادي: انتي عايزة تقفلي ولا ايه؟, زهقتي؟, انتي بتزهقي مني بسرعة على فكرة.
ندى: ازي هايدي؟.
شادي: معرفش, مكلمتهاش بقالي كتير.
ندى: اتخانقتو؟.
شادي: لا, قلتلها احنا محتاجين وقت نبعد عن بعض, عشان نحدد مشاعرنا.
ندى: انت قالبها عشان هي مش هتدخل معاك هندسة؟.
شادي: وهو دا مثلا سبب ان ولد يسيب بنت؟.
ندى: امال مالك بتعاملها كده ليه؟.
شادي: انا كنت فاكرك اذكى من كدة.
ندى: انت مش قلتلي اني ذكية بس حركات العيال بتغطي عليا.
شادي: لا , دانتي قلبك اسود كمان.
ندى: الكلام دا انت قلته ولا لأ؟.
شادي: قلته بس من ورا قلبي.
ندى: شادي,......... اقفل.
شادي: مالك؟.
ندى: معرفش, مش مستريحالك, فاقفل لو سمحت.
شادي: انتي خايفة مني؟.
ندى: انت صاحب صاحبتي, ومينفعش الي انت بتعمله دا.
شادي: ايه ياندى هو انا قلت حاجة؟.
ندى: مقلتش, بس انا مبحبش كده, لف ودوران وهبل, انا مبصاحبش وخصوصا لو كنت انت مصاحب.
شادي: انتي هبلة يا بنتي, وهو انا قلتلك صاحبيني, احنا بنتكلم عادي.
ندى: امال انا مش مطمنالك ليه؟.
شادي: يا نودي اعتبريني اخوكي بما انك معندكيش اخوات ولاد, كويس ان البنت يكون ليها صديق ولد تعتمد عليه وتسأله , ويفيدها, وانا معنديش مانع اكون دا بالنسبة ليكي, انتي عزيزة عليا جدا, ومفيش حاجة في الي بنعمله غلط.
ندى: يعني انت شايف كده.
شادي: طبعا.
ندى: طيب.
ومع نهاية المحادثة بدأ شعورها بعدم الراحة من ناحيته يتغير, بل بدأت تشعر بالارتياح للتحدث معه في امور عادية , ولكنها بعد ان انتهت لم تفكر الا به, وهي تقنع نفسها بانه ليس اكثر من صديق.
********************
دخلت ندى غرفة نسمة اختها دون ان تطرق الباب ,وجلست على السرير في صمت, فاعتدلت نسمة و تركت ماوس الكمبيوتر وهي تلتفت اليها, ونظرت اليها مليا ثم قالت.
نسمة: عملتي ايه؟.
ندى: ...........
نسمة: عملتي ايه يا مصيبة انطقي؟, شكلك كده عاملة حاجة.
ندى: معرفش يا نيسو, انا محتارة اوي.
نسمة: ومادام جيتي تقوليلي انا مجرتيش على هالة حبيبتك تحكيلها ,يبقى الي انتي عاملاه فيها هي.
ندى: مش هي اوي.
نسمة: امال في مين؟.
ندى: نسمة, فاكرة شادي؟.
نسمة: شادي مين؟.
ندى: شادي عبد الحي, الي ساكن في البرج الاحمر, كنا بنلعب سوا في النادي واحنا صغيرين, مش فاكراه؟.
نسمة: اه, القصير ابو شعر طويل, الي مامته كانت دايما سايباهوله زي البنات, دانتي كنتي بتضربيه ضرب.
ندى: ايوااااه, هو ده.
نسمة: ماله؟.
ندى: معرفش, انتي عارفة انه كان بيجي لبابا هنا ياخد درس قدرات عمارة مع هالة؟.
نسمة: لا والله العظيم؟, هو دا الواد الطويل الاسمر الي كان بياخد معاهم؟, تصدقي انا شفته كذا مرة بس مخدتش بالي انه هو.
ندى: هو يا ستي, وهايدي بقت مصاحباه, وبعد كده , خلوني اكلمه عشان كانو متخانقين وهي بتقول عليه بارد, وبعدها قعد يكلمني على موبايلي انا.
نسمة: ليه؟.
ندى: معرفش, بيقولي نبقى اصحاب وانتي محتاجة اخ تعتمدي عليه, وانا الاخ دا, وانا بعزكو انتي واخواتك, وبس,بقى بيكلمني على طول, وانا كمان بقيت بكلمه.
نسمة: كل دا وهالة متعرفش؟.
ندى: منا مش عارفة اقولها ازاي؟, لحسن تقول لهايدي وهايدي تعملها حكاية وتفتكر فيه حاجة وهو مفيش.
نسمة: ممممم, طب وبعدين.
ندى: ماهو بعدين دا الي انا خايفة منه, نسمة, انا حاسة اني معجبة بيه.
نسمة: يخرب عقلك, طب وهايدي؟.
ندى: احنا صحاب وبس, مفيش حاجة, بس انا خايفة اتعلق بيه , هو انا كده بخون هايدي؟.
نسمة: مش عارفة.
ندى: طب اقول لهالة؟.
نسمة: المفروض, عشان لو عرفت بعد كدة هتزعل منك.
ندى: انا مش مطمنة لا ليه ولا لنفسي, انا خايفة احبه يا نسمة , وانا عمري ما حبيت حد.
نسمة: حب ايه وزفت ايه دلوقتي انتي كمان, انتي يا ماما خمستاشر سنة , مستعجلة على ايه, ولا انتي بتقلدي وخلاص, عشان هالة مصاحبة عمرو مجدي من وهي في تانية ثانوي ,يبقى انتي كمان لازم تحبي وانتي في اولى ثانوي.
ندى: ايه الكلام دا, لأ طبعا.
نسمة: انا نفسي تبطلي تمشي وراها, ويبقى عندك شخصيتك انتي بقى , مش كل حاجة هالة بتعملها صح.
ندى: انا مش ماشية ورا هالة, انا مبطيقش عمرو اصلا.
نسمة: نيدو يا حبيبتي , انتي داخلة على ثانوية عامة, ركزي في مستقبلك وسيبك من العك دا, ربنا يهديكي.
وقفت ندى تقول.
ندى: انا غلطانة اني جيت احكيلك اصلا, انتي على طول مقفلاها في وشي كدة, لما نشوف هتعملي ايه في النتيجة بتاعتك يا فالحة.
نسمة: خليكي في نفسك وفي العك بتاعك, بدل ماتتريأي على هالة كل شوية خدي بالك لتقعي وقعتها.
ندى: بس شادي مش زي عمرو, وبعدين انا مش هالة واحنا مفيش بينا حاجة اصلا, احنا اصحاب وبس.
قالت نسمة بسخرية.
نسمة: اصلك ناقصة اصحاب.
فخرجت ندى من الغرفة غاضبة وشاعرة بالذنب في نفس الوقت.
  رد مع اقتباس